Projekty spíše rozjíždím, než abych je dotahoval: Poznejte zakladatele CleanWear Luboše
Luboš Ducháček, jeden ze zakladatelů CleanWear, aktuálně čerstvý absolvent České zemědělské univerzity v Praze, kluk z Krkonoš a zapálený nadšenec do cestování a objevování se nám v tomto rozhovoru rozpovídal o jeho podnikání, zálibách, plánech do budoucna a o tom, jaké to je vést rodinnou firmu spolu se svým bratrancem.
O tobě víme, že jsi aktuálně dodělal vysokou školu. Jak se odrazilo tvé studium a zaměření na podnikání v CleanWear?
Ano, před nedávnem jsem dokončil vysokou školu. V prvním ročníku VŠ jsem zároveň vstoupil do podnikatelského inkubátoru Point One. Zpětně to vidím jako skvělou kombinaci teoretických znalostí ze školy, praktických dovedností z podnikatelského inkubátoru, a to vše jsem následně mohl aplikovat na CleanWear.
Ty jsi psal i diplomovou práci na analýzu firmy. Můžeš ji více přiblížit?
Ano, diplomová práce byla zaměřena na marketingovou strategii firmy. Do té doby jsme měli pouze hrubou představu o našich zákaznících a neměli jsme nic podložené daty. Díky diplomce jsme více poznali naše zákazníky, jejich preference a koníčky, proč si koupili naše oblečení a podobně. Nyní nám to pomáhá ve vývoji nových produktů a v následné komunikaci.
Je CleanWear tvým prvním podnikáním nebo jsi někdy zkoušel v něčem podnikat?
CleanWear jsme zakládali v roce 2019, v té době to bylo mé první podnikání. Od té doby podnikatelských projektů přibylo, ať už se jedná o prodej semínek pro zahradníky, výsadbu ovocných sadů až po současnou firmu. Tou je další rodinná firma, kterou vedeme s otcem, a která se zaměřuje na prodej zemědělských a lesnických strojů.
Kdybys měl podnikat v jiném oboru, než je aktuálně oděvní průmysl, co by to bylo?
Jak zmiňuji výše, mimo CleanWear máme ještě s otcem rodinnou firmu, kde prodáváme zemědělské a lesnické stroje. Ano, tyto dva obory jsou od sebe poměrně vzdálené. Každopádně asi bych v současné době nic neměnil. Možná mě ve skrytu duše vždy fascinovalo stavebnictví, ale to už by toho bylo asi moc.
Co tě na podnikání nejvíce baví, a co bys naopak za sebe nejraději nedělal?
Začnu od konce. Nejméně mám rád tu běžnou operativu, která je tak trochu nudná. Opakující se činnosti, které jsou stále stejné, ale bohužel to bez nich nejde. Nejraději pracuji na úkolech, které jsou strategické a firmu výrazně posouvají. U CleanWear mám rád focení nových produktů, je to taková oslava předchozí práce, kdy člověk vidí výsledek v plné kráse.
Jaký je podle tebe největší přínos CleanWearu pro módní průmysl u nás?
Myslím si, že u nás chyběla značka, která by dělala české lněné oblečení pro pány. Konkrétně jde o pánské kalhoty, které u nás na trhu neměly zastoupení. To nám říkají i sami zákazníci.
Co dělá podle tebe CleanWear výjimečný, oproti jiným konkurenčním značkám?
Že je to naše značka? (smích) Obecně si myslím, že kvalita našich produktů je velmi dobrá, líbí se mi, že jsme fér značka a nešijeme oblečení někde v Asii ve špatných podmínkách. Zkrátka vím, že to co děláme je poctivá práce.
Věřil si od začátku v to, že se CleanWear podaří takhle úspěšně nastartovat?
V průběhu budování značky proběhly různé fáze. Někdy se nedaří a člověk pochybuje, naopak když se daří, tak ta motivace je vysoká. Jsem rád, kam jsme se s CleanWear dostali. Každopádně stále nás čeká ještě hodně práce a je to vždy kam posouvat.
S Lubomírem jste bratranci, není mnohdy podnikání v rodinné firmě složitější nebo v tom vidíš benefity?
Obecně se říká, že jeden je na podnikání málo a dva moc. Myslím, že je důležitá komunikace a dobře nastavené role. Podnikání formou rodinné firmy mi přijde lepší, než když se potkají dva “cizí” lidé nebo jen kamarádi. Stále jste rodina a není tam pouto jen toho podniku, ale právě i té rodiny.
Máte s Lubomírem rozdělené role, co kdo zastává nebo se na všem podílíte rovným dílem?
Role máme rozdělené, myslím si, že kdybychom dělali vše napůl, tak ta produktivita by byla bídná. Je lepší, když má každý odpovědnost za určitý segment. Strategické a rozvojové věci samozřejmě děláme společně.
Mnohokrát jsme psali, že Krkonoše jsou pro tebe a Lubomíra srdcová záležitost. Jaká místa v Krkonoších bys za sebe nejvíce doporučil?
Spíš bych věděl, která bych nedoporučil, což je za mě například Špindl. Obecně totiž preferuji místa, která nejsou tolik známá, a kde člověk najde stále klid, jako jsou opuštěné horské vesničky.
Existují i jiná místa v republice, která pro tebe mají srdcovou hodnotu?
U nás miluji České středohoří, a to díky své unikátní krajině. Pak mám moc rád jižní Moravu. Mimo ČR rád jezdím do Itálie, a to pro jejich kulturu, kuchyni, lidi a celkovou atmosféru a jejich životní styl. Dále mám rád Alpy a jejich “rakouskou pečlivost,” kde je vždy vše čisté a hezky upravené.
Co vnímáš jako svou nejsilnější vlastnost?
Nevím jestli by na tuto otázku neměl odpovídat někdo z mého blízkého okolí. Myslím si, že mezi silnější stránky patří komunikace, kreativita a akceschopnost. Jsem spíše ten, co projekty roztlačuje, než že bych byl dotahovač.
Co patří mezi tvé volnočasové záliby?
Toho volného času moc není, každopádně se snažím pravidelně cvičit, rád cestuji a chodím do přírody. A málem bych zapomněl, mám slabost pro dobré jídlo!
Čeká tě v roce 2024 něco zajímavého, co stojí za zmínku?
Na konci roku jsem si napsal cíle na letošek, tak uvidíme co vše se povede. První velký goal, a to dokončit vysokou školu jsem si mohl odškrtnout. Je tam letos poměrně dost zajímavých věcí, ale jsem ten typ, co je nerad publikuje, dokud na to nedojde.